Oczyszczacz powietrza TOSHIBA CAF-X116XPL. Czy warto kupić?

Maciej Kluba

Maciej Kluba

9 minut czytania

Toshiba CAF-X116XPL – najważniejsze cechy

Zalety
  • Imponująca wydajność i bardzo dobra relacja wydajności do ceny
  • Cicha praca
  • Zaskakująco niski pobór prądu
  • Jonizator powietrza
Wady
  • Bardzo łagodny tryb automatyczny, który dopuszcza do wysokich stężeń pyłów PM2,5
  • Brak zdalnego sterowania
  • Brak możliwości automatyzacji (wprowadzenia własnych reguł i poprawy trybu automatycznego)
  • Brak timera pomimo informacji pojawiającej się na opakowaniu

Stworzony do pracy na dużych powierzchniach (aż do 84 m²) oczyszczacz powietrza Toshiba CAF-X116XPL to model, który zadebiutował w Polsce w 2019 roku. Największy w gamie japońskiego producenta oczyszczacz dostępny jest w całkiem przystępnej cenie, ok. 1300 zł. Przyjrzeliśmy się więc bliżej azjatyckiej propozycji.

Największą zaletą Toshiby CAF-X116XPL jest olbrzymia wydajność oczyszczania, sięgająca 700 m³/h. Na plus również podwójne ułożenie filtrów (po obydwu stronach oczyszczacza) oraz 2 czujniki pyłów – jeden przy wlocie, drugi przy wylocie powietrza.

Oprócz tego w naszych testach Toshiba zaskoczyła nas pozytywnie cichą i dość energooszczędną pracą. Odczuwalny szum i pobór prądu zauważyliśmy jedynie w trybie turbo, choć jest on adekwatny do oferowanej wydajności.

Na pierwszy rzut oka Toshiba wydaje się więc bardzo dobrym oczyszczaczem. Czar pryska, gdy przychodzi do realnego usuwania zanieczyszczeń. O ile w trybie turbo Toshiba radzi sobie bardzo sprawnie, o tyle pobłażliwy tryb automatyczny dopuszcza dość wysokie stężenia zanieczyszczeń.

Przekłada się to na błędną komunikację jakości powietrza. Oczyszczacz sugeruje dobrą, podczas gdy normy są przekroczone nawet o 400%. Ponadto w trybie auto Toshiba wolniej usuwa zanieczyszczenia od posiadających mniejszy CADR Klarta Stor 2 czy Electroluxa PA91-604/605DG/GY. Nieco lepiej wypada zaś w porównaniu z Xiaomi AP Pro H.

Więcej zalet i wad oczyszczacza powietrza Toshiba CAF-X116XPL w recenzji poniżej.

Jeśli po przeczytaniu recenzji, zdecydujesz się na zakup oczyszczacza powietrza Toshiba, prosimy, skorzystaj z linków partnerskich, by wesprzeć nasze niezależne testy.

Cena Toshiba CAF-X116XPL  – 1349 zł

Kup na Ceneo.pl

Dziękujemy ♥

Oczyszczanie powietrza

Toshiba CAF-X116XPL filtry

Toshiba CAF-X116XPL i zestaw filtrów, źródło: materiały wlasne Ranking-oczyszczaczy.pl

Toshiba CAF-X116XPL wyposażona została w podwójny system filtracji, w którym znajdziemy filtry wstępne oraz 5-wartstwowe filtry True HEPA umieszczone z 2 boków urządzenia. Zdaniem producenta na filtr True HEPA składają się:

  • warstwa główna
  • warstwa PET
  • filtr węglowy
  • filtr HEPA H13
  • warstwa przedłużająca żywotność filtra.

Rozbierając urządzenie i przyglądając się bliżej filtrom zauważamy, że filtr 5w1 True HEPA to tak naprawdę standardowy filtr HEPA połączony ze sprasowany węglem aktywnym oraz siateczką, która zatrzymuje duże zanieczyszczenia.

Zintegrowany filtr TrueHepa Toshiba CAF-X116XPL

Zintegrowany filtr True HEPA 5w1, czyli standardowa HEPA H13 wraz ze sprasowanym węglem i siateczką, źródło: materiały własne Ranking-oczyszczaczy.pl

Ciekawym rozwiązaniem jest natomiast obecność filtrów po obydwu bokach urządzeniach. O ile nie powinno to zmienić skuteczności oczyszczania, o tyle może wpływać pozytywnie na wydajność i czas oczyszczania

Urządzenie posiada również wbudowany jonizator, który można w każdej chwili wyłączyć.

Żywotność i cena filtrów wymiennych

Filtry do oczyszczacza powietrza Toshiba CAF-X116XPL kosztują:

  • Filtr 5w1 Toshiba CAF-H70W – od 189 zł za pojedynczy komplet, 378 zł w przypadku 2 kompletów. Żywotność filtrów – 2 lata, koszt roczny – ok. 190 zł,
  • Filtr wstępny Toshiba KJ700G-H32-19– od 49 zł. Docelowo jest to filtr dożywotni, który wystarczy regularnie czyścić. W przypadku zniszczenia istnieje możliwość dokupienia filtra zapasowego.

Tryb pracy i eksploatacja

Toshiba CAF-X116XPL panel wyświetlacza

Panel sterowania Toshiby umożliwia zmianę poziomu podświetlenia, sprawdzenie stężenia PM2,5, włączenie i wyłączenie jonizacji, zmainę prędkości, trybu pracy, aktywację/dezaktywację blokady rodzicielskiej oraz włączenie/wyłączenie oczyszczacza. Źródło: materiały własne Ranking-oczyszczaczy.pl

Toshiba CAF-X116XPL to największy oczyszczacz w gamie koncernu. Model ten charakteryzuje się bardzo dużym współczynnikiem CADR – 700 m³/h, co pozwala na oczyszczanie w trybie maksymalnej pracy aż 84 m² powierzchni.

Ponadto model CAF-X116XPL wyposażony jest w 3 poziomy prędkości manualnej oraz 3 predefiniowane tryby pracy: nocny, turbo i automatyczny. W trybie nocnym urządzenie wyłącza jakiekolwiek podświetlenie – gaśnie wyświetlacz oraz wszelkie wskaźniki. Jednocześnie oczyszczacz przechodzi wtedy na najniższe możliwe obroty (nieco niższe nawet od 1 poziomu prędkości manualnej).

W trybie turbo oczyszczacz wchodzi na najwyższe obroty. Odczuwalnie zwiększa się też wówczas pobór prądu oraz głośność. Nie są to jednak wartości, które bardzo drażnią na co dzień. Ponadto tryb turbo z reguły używany jest epizodycznie, w krótkich okresach czasu.

Pobłażliwy tryb auto

Problemem Toshiby jest zbyt łagodnie opracowany algorytm oceny zanieczyszczeń, przystosowany bardziej do azjatyckich norm, aniżeli do restrykcyjnych rekomendowanych przez WHO czy UE.

Toshiba za znakomite uznaje powietrze, w którym poziom PM2,5 przekracza 50 µg/m3. Tymczasem zalecana dzienna norma mówi o 25 µg/m3, a norma średnioroczna o 10 µg/m3, Jako dobre jakościowo powietrze Toshiba CAF-X116XPL uznaje takie, gdzie poziom PM2,5 dochodzi do 100 µg/m3 (400% dziennej normy).

W konsekwencji japoński oczyszczacz nie tylko wprowadza w błąd użytkowników, ale też ospale reaguje na rosnące stężenia zanieczyszczeń, rozpoczynając filtrację dopiero, gdy poziom zanieczyszczeń znacznie już przekracza normy.

Ponadto niektórzy posiadacze modelu zwracają również uwagę również na brak reakcji w obliczu rosnącego stężenia gazów w otoczeniu. Pokrywa się to z obserwacjami podczas naszych testów.

Czujniki i wskaźniki

Toshiba CAF-X116XPL wyposażona została w 2 czujniki pyłów (na wlocie i wylocie) oraz czujnik gazu. Wskazania sensora PM2,5 skaczą nieco przy niskich stężeniach, jednak ogólnie pokrywają się z danymi z zewnętrznych czujników. Nie możemy więc mieć do nich zastrzeżeń. Inaczej sprawa wygląda z sensorem gazów, który często nie rozpoznaje w porę rosnącego stężenia lotnych związków organicznych w pobliżu oczyszczacza.

Oczyszczacz powietrza Toshiba CAF X116XPL panel sterowania

Wyświetlacz i panel sterowania Toshiby CAF-X116XPL, źródło: materiały własne Ranking-oczyszczaczy.pl

Informacje o stanie powietrza wyświetlane są na czytelnym wyświetlaczu w górnej części przedniego panelu. Znajdziemy na nim numeryczne wskazania stężenia PM2,5 oraz kolorystyczny pasek zanieczyszczeń PM2,5 i gazowych. Zarówno pasek PM2,5, jak i gazów mogą podświetlać się na 1 z 4 kolorów:

  • Kolor niebieski – znakomita jakość powietrza (PM2.5 ≤ 50 µg/m3)
  • Kolor zielony – dobra jakość powietrza (PM2,5 = 50-100 µg/m3)
  • Kolor żółty – średnia jakość powietrza (PM2,5 = 100-150 µg/m3)
  • Kolor czerwony – niska jakość powietrza (PM2.5 > 150 µg/m3)

Wysoka kultura pracy – test głośności i poboru prądu

Największe pozytywne zaskoczenie. Pomimo ogromnej wydajności, oczyszczacz Toshiba jest naprawdę cichym, a przy tym pobierającym niewiele prądu urządzeniem.

W codziennej eksploatacji w naszym biurze Toshiba CAF-X116XPL sprawowała się naprawdę cicho, co potwierdzają też nasze testy decybelomierzem. W trybie nocnym oczyszczacz pozostaje niemal niesłyszalny. W trybie turbo Toshiba CAF-X116XPL generuje ok. 59 dB szumu, co jest naprawdę dobrym wynikiem.

Toshiba CAF-X116XPL głośność recenzja test

Pomimo ogromnej wydajności, Toshiba jest naprawdę energooszczędnym sprzętem. W teście watomierzem Toshiba CAF-X116XPL Toshiba pobierała ok. 39 W działając na najwyższych obrotach (tryb turbo). Wyniki dla pozostałych prędkości na grafice poniżej:

Toshiba CAF-X116XPL-pobor-prądu-recenzja

Dodatkowe funkcje – jonizacja, blokada rodzicielska i…brak timera

Oprócz wyżej wymienionych funkcji na panelu dotykowym znalazły się między innymi opcja Light Dimming, czyli możliwość wyboru 3 poziomów podświetlenia. Jest też funckja Child Lock, czyli popularna blokada rodzicielska.

O dziwo w topowym modelu Toshiby nie znajdziemy timera. Jest to o tyle dziwne, iż na niektórych kartonach widniała informacja o jego obecności. Funkcja programatora czasu nie jest kluczowa z punktu widzenia oczyszczania powietrza, jednak bywa ona przydatna, gdy np. chcemy uruchomić oczyszczacz na 1h przed snem.

Wygląd

Oczyszczacz powietrza Toshiba CAF X116XPL przód
Toshiba CAF-X116XPL w salonie, źródło: materiały własne Ranking-oczyszczaczy.pl

Toshiba CAF-X116XPL w salonie, źródło: materiały własne Ranking-oczyszczaczy.pl

Ogromna wydajność oczyszczacza Toshiby wiąże się również ze sporymi wymiarami urządzenia. CAF-X116XPL mierzy 36 x 36 x 71 cm i waży 13 kilogramów. Pomimo dużych gabarytów, urządzenie prezentuje się dość lekko. Kółka jezdne są też sporym atutem. Urządzeniem manewruje się naprawdę łatwo.

Nowoczesny, minimalistyczny Toshiby design będzie pasował do większości aranżacji. Dodatkowo, uwagę zwracają charakterystyczne przetłoczenia, przypominające fale, które przechodzą łagodnie przez każdą ze ścian obudowy.

Ciekawym rozwiązaniem jest też łatwo zdejmowana górna kratka nawiewu. W razie potrzeby ułatwia ona dostęp do środka urządzenia, co jest przydatne np. gdy mamy w domu małych urwisów lubiących wrzucać niepożądane rzeczy w różne miejsca.

Zdejmowana górna kratka nawiewu Toshiby CAF-X116XPL, źródło: materiały własne Ranking-oczyszczaczy.pl

Parametry techniczne oczyszczacza powietrza Toshiba CAF-X116XPL

MarkaToshiba
ModelCAF-X116XPL
Cena1298 zł
Maks. CADR lub przepływ powietrza [m³/h]700
Zalecana maks. powierzchnia [m²]*84
Zalecana maks. kubatura [m³]252
Głośność [dB]21-48 (do 59 dB w testach)
Pobór mocy [W]39 (5,5 – 38,5 W testach)
Liczba prędkości wentylatora3
Filtr wstępnytak
Filtr HEPAH13
Skuteczność wg klasyfikacji filtra HEPA99,97%
Filtr węglowytak
Żywotność filtrówb.d.
Waga [kg]13
Gwarancja2 lata
Certyfikatyb.d

* przyjmujemy, że na każdy 1 m² pomieszczenia o wysokości wynoszącej 2,5 metra oczyszczacz powietrza powinien oferować minimum wartość maks. CADR dla pyłów równą 8 m³/h.

Czy warto kupić oczyszczacz powietrza Toshiba CAF-X116XPL?

Toshiba CAF-X116XPL tył oczyszczacza

Toshiba CAF-X116XPL, widok z tyłu urządzenia, źródło: materiały własne Ranking-oczyszczaczy.pl

Oczyszczacz powietrza Toshiba CAF-X116XPL to bardzo ciekawa propozycja dla osób poszukujących oczyszczacza do dużych powierzchni. Współczynnik CADR wynoszący 700 m³/h może robić spore wrażenie, pozwalając na używanie urządzenia na metrażu do 84 m².
Pamiętajmy przy tym, iż wydajność 700 m³/h zarezerwowana jest dla najwyższych prędkości, podczas których urządzenie pokaże swoje najgłośniejsze oblicze.

Jednak, jak na sprzęt o tak dużej wydajności Toshiba cechuje się naprawdę cichą pracą (ok. 59 dB w trybie turbo). W trakcie normalnego, codziennego korzystania z oczyszczacza, użytkownicy będą korzystać z mniej intensywnych trybów pracy.
Producent wyposażył swój model w kilka ciekawych funkcji, m.in. jonizator powietrza, czy blokada rodzicielska. Niestety wszystko to staje się mniej istotne w obliczu bardzo pobłażliwej interpretacji jakości powietrza – wpływającej bezpośrednio na tryb automatyczny – najważniejszy w oczyszczaczu powietrza.

Galeria zdjęć Toshiba CAF-X116XPL

Cena Toshiba CAF-X116XPL

Cena Toshiba CAF-X116XPL – 1349 zł (porównaj ceny na Ceneo.pl).

Sprawdź pozostałe oczyszczacze powietrza Toshiba na RO:

Toshiba CAF-X33XPL  – do 24 m², CADR 200 m³/h, cena 359 zł.
Toshiba CAF-X50XPL  – do 37,5 m², CADR 300 m³/h, cena 649 zł.
Toshiba CAF-X83XPL  – do 60 m², CADR 500 m³/h, cena 999 zł.
Toshiba CAF-Y92XPL – do 68 m², CADR 550 m³/h, cena 129
Toshiba CAF-X116XPL – do 84 m², CADR 700 m³/h, cena 1399 zł.

Jak oceniasz recenzję?

Aby wystawić ocenę kliknij w gwiazdki

Średnia ocena 3.8 / 5. Ilość ocen: 128

No votes so far! Be the first to rate this post.

97 komentarzy

  • I jak to jest moi drodzy z tymi filtrami, coś wiecie od dystrybutora? Z tego co się dowiedziałem szperając w sieci, m.in. na stronie producenta (https://www.toshiba-lifestyle.com/in/product/Air-Purifiers/CAF-W116XIN.html) to filtry wytrzymują do 3000h (czyli ok 4 miesiące ciągłej pracy). Nie ma też nigdzie info na temat możliwości zakupu. To chore wprowadzać coś na rynek gdy najważniejszy element urządzenia nie jest dostępny w sprzedaży w kraju i za granicą... Druga sprawa obecny sprzęt AGD marki Toshiba produkuje chiński koncern Midea ponieważ wykupił on w 80% udziały sektora urządzeń domowych. Toshiba tylko "branduje" urządzenia. Podejrzewam że filtry są właśnie tej firmy i tak trzeba ich szukać...
    • Ranking-oczyszczaczy.pl

      5 grudnia 2019 at 11:19

      Cześć,
      czekamy na informację, dziś ponownie wysłaliśmy zapytanie, jak coś więcej się dowiemy to od razu napiszemy w recenzji i w komentarzu :)
  • I jak to jest moi drodzy z tymi filtrami, coś wiecie od dystrybutora? Z tego co się dowiedziałem szperając w sieci, m.in. na stronie producenta (https://www.toshiba-lifestyle.com/in/product/Air-Purifiers/CAF-W116XIN.html) to filtry wytrzymują do 3000h (czyli ok 4 miesiące ciągłej pracy). Nie ma też nigdzie info na temat możliwości zakupu. To chore wprowadzać coś na rynek gdy najważniejszy element urządzenia nie jest dostępny w sprzedaży w kraju i za granicą... Druga sprawa obecny sprzęt AGD marki Toshiba produkuje chiński koncern Midea ponieważ wykupił on w 80% udziały sektora urządzeń domowych. Toshiba tylko "branduje" urządzenia. Podejrzewam że filtry są właśnie tej firmy i tak trzeba ich szukać...
    • Ranking-oczyszczaczy.pl

      5 grudnia 2019 at 11:19

      Cześć,
      czekamy na informację, dziś ponownie wysłaliśmy zapytanie, jak coś więcej się dowiemy to od razu napiszemy w recenzji i w komentarzu :)
  • Jeszcze jedna ciekawostka: Jeden z oczyszczaczy Toshiba CAFX50XPL dziwnie przypomina mi istniejący już wcześniej oczyszczacz midea MAPFS331ECL poniżej zdjęcia: https://uploads.disquscdn.com/images/9c66df430966cc27d0adf13808e016c19da84af9594736e34cfe208453182284.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/46b9f6cead511a07f37b080072aa58137ad2f995a7dff502400f99dca6485452.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/ee52dc1d29c6f152c41747fd17ba394212a5526a1bd8e6bdcb2553f3344bd5ec.jpg
    • Ranking-oczyszczaczy.pl

      5 grudnia 2019 at 11:43

      Tak, modele niemal identyczne. Jednak proszę nie traktować tego jako wadę. Tak działa większość świata RTV/AGD, a to jest opłacalne dla konsumentów.

      Nawet najwięksi producenci nie posiadają własnej fabryki (tu Philips, Samsung) i korzystają z produktów OEM. Z punktu widzenia konsumenta to taki stan rzeczy się opłaca, płacimy za produkty mniej, a producent nie ponosi szeregu kosztów związanych z projektowaniem sprzętu itp.
  • Jeszcze jedna ciekawostka: Jeden z oczyszczaczy Toshiba CAFX50XPL dziwnie przypomina mi istniejący już wcześniej oczyszczacz midea MAPFS331ECL poniżej zdjęcia: https://uploads.disquscdn.com/images/9c66df430966cc27d0adf13808e016c19da84af9594736e34cfe208453182284.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/46b9f6cead511a07f37b080072aa58137ad2f995a7dff502400f99dca6485452.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/ee52dc1d29c6f152c41747fd17ba394212a5526a1bd8e6bdcb2553f3344bd5ec.jpg
    • Ranking-oczyszczaczy.pl

      5 grudnia 2019 at 11:43

      Tak, modele niemal identyczne. Jednak proszę nie traktować tego jako wadę. Tak działa większość świata RTV/AGD, a to jest opłacalne dla konsumentów.

      Nawet najwięksi producenci nie posiadają własnej fabryki (tu Philips, Samsung) i korzystają z produktów OEM. Z punktu widzenia konsumenta to taki stan rzeczy się opłaca, płacimy za produkty mniej, a producent nie ponosi szeregu kosztów związanych z projektowaniem sprzętu itp.
    • Ranking-oczyszczaczy.pl

      10 grudnia 2019 at 08:55

      Udało nam się uzyskać informacje od Toshiby. Do tego modelu są 2 sztuki 5- warstwowego filtra. Cena detaliczna: 399 zł na 2 lata.

      Filtry będą dostępne od lutego 2020.
      • Magdalena świech

        15 marca 2020 at 22:12

        Nadal nie można kupić filtrów, a u mnie z 5 kresek czujnika pozostały tylko 2. Producent pisze o dwuletniej żywotności filtrów...
    • Ranking-oczyszczaczy.pl

      10 grudnia 2019 at 08:55

      Udało nam się uzyskać informacje od Toshiby. Do tego modelu są 2 sztuki 5- warstwowego filtra. Cena detaliczna: 399 zł na 2 lata.

      Filtry będą dostępne od lutego 2020.
      • Magdalena świech

        15 marca 2020 at 22:12

        Nadal nie można kupić filtrów, a u mnie z 5 kresek czujnika pozostały tylko 2. Producent pisze o dwuletniej żywotności filtrów...
  • Czy wiadomo jak w tym przypadku wyglądają poziomy pm2.5 przy ktorych powietrze jest traktowane jako złe i uruchamia się oczyszczanie? Wygląda na to, że te sprzęty są dostępne tylko u nas i w indiach czyli produkcja na licencji. Nie znalazłem kto dokladnie produkuje ten model ale promocyjny za 1zł to chyba Midea/Noxa NXAP-20M-BD. Tutaj też nie ma informacji kiedy uruchamia się oczyszczanie.
    W indyjskim katalogu jest skala ale nie ma jednostek:
    https://www.toshiba-lifestyle.com/dam/jcr:22a7716d-cc81-491a-a684-25444bcbbc22/Toshiba%20Air%20Purifier%20Catalogue%20(1).pdf

    Strona 2.
  • Czy wiadomo jak w tym przypadku wyglądają poziomy pm2.5 przy ktorych powietrze jest traktowane jako złe i uruchamia się oczyszczanie? Wygląda na to, że te sprzęty są dostępne tylko u nas i w indiach czyli produkcja na licencji. Nie znalazłem kto dokladnie produkuje ten model ale promocyjny za 1zł to chyba Midea/Noxa NXAP-20M-BD. Tutaj też nie ma informacji kiedy uruchamia się oczyszczanie.
    W indyjskim katalogu jest skala ale nie ma jednostek:
    https://www.toshiba-lifestyle.com/dam/jcr:22a7716d-cc81-491a-a684-25444bcbbc22/Toshiba Air Purifier Catalogue (1).pdf

    Strona 2.
  • Czy wiadomo coś o skali? w jakim przedziale będą pyły na niebiesko / zielono itd?
    Drugie pytanie: czy skoro urządzenie jest wyposażone w czujnik 2.5 to znaczy że pyłów 1.0 nie usuwa? jak to jest?
    • Ranking-oczyszczaczy.pl

      16 grudnia 2019 at 13:07

      Niestety nie wiemy jak działa tryb auto w Toshibie.

      Każdy oczyszczacz wyposażony w filtr HEPA będzie usuwał mniejsze zanieczyszczenia niż PM2,5. I to z dużą skutecznością :) Filtry HEPA standaryzowane są na rozmiar cząsteczki 0,3 mikrometra, ponieważ te najtrudniej wyłapać. Należą do grupy pyłów o największej zdolności penetracyjnych i łatwo przenikają przez filtr, więc to według nich producenci ustalają skuteczność filtrów HEPA.
    • Ja otrzymałem dzisiaj odpowiedz na to pytanie z Toshiby.

      „tryb automatyczny włączamy manualnie i potem w zależności od
      zanieczyszczenia przestawia się on automatycznie na inne tryby.
      jeśli chodzi o kolory i poziomy zanieczyszczenia PM 2.5 :
      niebieski poniżej 65
      zielony 65 - 115
      pomarańczowy 116-165
      czerwony powyżej 165”
      No i teraz pytanie: czy to dobrze czy źle?
  • Czy wiadomo coś o skali? w jakim przedziale będą pyły na niebiesko / zielono itd?
    Drugie pytanie: czy skoro urządzenie jest wyposażone w czujnik 2.5 to znaczy że pyłów 1.0 nie usuwa? jak to jest?
    • Ranking-oczyszczaczy.pl

      16 grudnia 2019 at 13:07

      Niestety nie wiemy jak działa tryb auto w Toshibie.

      Każdy oczyszczacz wyposażony w filtr HEPA będzie usuwał mniejsze zanieczyszczenia niż PM2,5. I to z dużą skutecznością :) Filtry HEPA standaryzowane są na rozmiar cząsteczki 0,3 mikrometra, ponieważ te najtrudniej wyłapać. Należą do grupy pyłów o największej zdolności penetracyjnych i łatwo przenikają przez filtr, więc to według nich producenci ustalają skuteczność filtrów HEPA.
    • Ja otrzymałem dzisiaj odpowiedz na to pytanie z Toshiby.

      „tryb automatyczny włączamy manualnie i potem w zależności od
      zanieczyszczenia przestawia się on automatycznie na inne tryby.
      jeśli chodzi o kolory i poziomy zanieczyszczenia PM 2.5 :
      niebieski poniżej 65
      zielony 65 - 115
      pomarańczowy 116-165
      czerwony powyżej 165”
      No i teraz pytanie: czy to dobrze czy źle?
  • Zakupiłem ten produkt 5.02.2020 - po rozpakowaniu filtra i włączeniu urządzenia wydostawał się dziwny zapach nowości-plastiku taki "dziwny". Przeczytałem instrukcję i jest informacja na temat takiego zapachu ale że po kilku cyklach ustanie. Używam urządzenie 1tydzień a "dziwny" zapach jeszcze nie ustał i nadal się wydostaje. Przeglądałem dziś instrukcję na nowo i zdecydowałem się zadzwonić do Centrum Obsługi Klienta Midas Polska - odpowiedź, że zajmują się tylko klimatyzorami, proszę dzwonić do Chin o_0... Zadzwoniłem do sprzedawcy OleOle - mogę złożyć reklamację i odesłać sprzęt lub odstąpić od umowy ale mogę zostać obciążony kosztami za otworzenie filtrów... Teraz moje pytanie do Państwa :
    Czy ten zapach zniknie, ile trwa tych kilka "cykli"? może filtry były zawilgocone ?
    PS. Jak wyłączę urządzenie, otworze osłony i wącham filtr hepa to czuję intensywny zapach, ten sam zapach co wydostaje się do pomieszczenia... Ogólnie nie wiem czy dobrze trafiłem z tym urządzeniem, bo w mieszkaniu również mam bardzo suche powietrze... Zastanawiam się czy nie oddać i wybrać coś z nawilżaczem powietrza, tylko jaki sprzęt byłby najlepszy z dużą wydajnością?
  • Zakupiłem ten produkt 5.02.2020 - po rozpakowaniu filtra i włączeniu urządzenia wydostawał się dziwny zapach nowości-plastiku taki "dziwny". Przeczytałem instrukcję i jest informacja na temat takiego zapachu ale że po kilku cyklach ustanie. Używam urządzenie 1tydzień a "dziwny" zapach jeszcze nie ustał i nadal się wydostaje. Przeglądałem dziś instrukcję na nowo i zdecydowałem się zadzwonić do Centrum Obsługi Klienta Midas Polska - odpowiedź, że zajmują się tylko klimatyzorami, proszę dzwonić do Chin o_0... Zadzwoniłem do sprzedawcy OleOle - mogę złożyć reklamację i odesłać sprzęt lub odstąpić od umowy ale mogę zostać obciążony kosztami za otworzenie filtrów... Teraz moje pytanie do Państwa :
    Czy ten zapach zniknie, ile trwa tych kilka "cykli"? może filtry były zawilgocone ?
    PS. Jak wyłączę urządzenie, otworze osłony i wącham filtr hepa to czuję intensywny zapach, ten sam zapach co wydostaje się do pomieszczenia... Ogólnie nie wiem czy dobrze trafiłem z tym urządzeniem, bo w mieszkaniu również mam bardzo suche powietrze... Zastanawiam się czy nie oddać i wybrać coś z nawilżaczem powietrza, tylko jaki sprzęt byłby najlepszy z dużą wydajnością?
  • jak wygląda nowy filtr HEPA? jest cały biały czy taki biało-szarawy? u mnie od początku po zdjęciu przezroczystej folii biało-szarawy... 7 dzien dziwnie pachnie... i już się zastanawiam czy nie dostałem jakichś zabrudzonych-zawilgoconych filtrów. Na wyświetlaczu wskazuje czysty.
  • jak wygląda nowy filtr HEPA? jest cały biały czy taki biało-szarawy? u mnie od początku po zdjęciu przezroczystej folii biało-szarawy... 7 dzien dziwnie pachnie... i już się zastanawiam czy nie dostałem jakichś zabrudzonych-zawilgoconych filtrów. Na wyświetlaczu wskazuje czysty.
    • Należy przytrzymać przycisk ION przez kilka sekund przy włączonym urządzeniu. Szkoda, że instrukcja z pudełka nic o tym nie mówi...
    • Należy przytrzymać przycisk ION przez kilka sekund przy włączonym urządzeniu. Szkoda, że instrukcja z pudełka nic o tym nie mówi...
  • Dzień dobry. Przeczytałem uważnie kilkanaście wątków. Szukam oczyszczacza do open space, w który wchodzi: salon, jadalnia i kuchnia, razem +- 65 m2. Dom parterowy, zainstalowana wentylacja mechaniczna. Niestety okolica jest mocno zanieczyszczona i przy włączonej WM niejednokrotnie czuć zapach z zewnątrz. I tu pojawia się pytanie, czy przy włączonej rekuperacji, jest możliwe / zasadne stosowanie oczyszczacza ? Z opcji, które mnie zainteresowały to Toshiba CAF-X116XPL lub nieco mniejszy model CAF-X83ZPL lub Electrolux Pure A9 PA91-404GY. Proszę o propozycję z państwa strony.
    • Przy rekuperacji warto wziąć pod uwagę punkty wlotowe i wylotowe. Najsensowniej postawić oczyszczacz przy wlocie, by domownicy korzystali z czystego powietrza w największym zakresie.


      W przypadku oczyszczaczy marki Toshiba problemem jest tryb auto i dość mała liczba prędkości. Śmiało można użyć modelu CAF-X116XPL, ale najlepiej będzie go ustawić na jednej z trzech prędkości na stałe - czym wyższa tym lepsza.


      Zamiast Electroluxa Pure A9 PA91-404GY sugerowałbym większy model PA91-604/605, bo dysponuje większym CADR'em. Electrolux zdecydowanie lepiej ogarnie pracę automatyczną, więc kiedy nie trzeba będzie cichszy.

      Tańszą alternatywą jest jeszcze Klarta Stor. Ma dobre auto i sporą moc, bo podobną do Electroluxa 604. Będzie głośniejsza na wyższych prędkościach o kilka dB.

      Jeśli punktów wlotowych jest więcej, to można zastanowić się nad dwoma urządzeniami, by lepiej pokryć całą przestrzeń czystym powietrzem,

      I zdecydowanie warto przemyśleć kwestie nawilżania. W przypadku reku często wilgotność przy mroźnych dniach spada nawet do mniej niż 25%.
      • Dziękuję za szybką odpowiedź.




        Wilgotność w całym mieszkaniu utrzymuje się na poziomie 55-60%.


        Zastosowane zostało ogrzewanie podłogowe.




        W salonie (40m2) gdzie docelowo ma stać Oczyszczacz jest właśnie punkt wlotu powietrza. Wyciąg znajduje się w oddalonej o prawie 10m kuchni. Electrolux Pure A9 PA91-404GY ma parametry bardziej zbliżone do łącznej powierzchni , która podlega pod proces oczyszczania. Jest też cichszy, więc teoretycznie można go ustawić także w strefie nocnej mieszkania, gdzie znajdują się dwie sypialnie. Choć w przypadku zauważanie istotnej poprawy o naszej córeczki, która szczególnie w okresie zimowym zmaga się z kaszlem, z pewnością do jej sypialni zastosuję jakieś maleństwo do dwudziestu kliku metrów 2.




        W kwestii reku zastanawiała mnie kwestia ewentualnego "przeciążenia" oczyszczacza, co mogłoby skutkować pracą tego ostatniego na najwyższych obrotach. Choć sama WM raczej pracuje na I biegu, to w momencie włączenie opcji przewietrzania ilość doprowadzanego powietrza z zewnątrz jest zdecydowanie większa.


        Ale to właściwie na tym ma, w moim odczuciu, powinna polegać praca OP. Nie tylko eliminować szkodliwe czynniki, wspierać w oczyszczaniu powietrza z kurzu i pyłu.

        Nie bez znaczenia jest też cena filtrów. W mniejszym modelu to kwota 300 zł, w wyższym 400.


        Proszę jeszcze o informacje, jak można przedłużyć "żywotność" filtrów. Czy można / należy odkurzać, czyścić filtr odkurzaczem, tak by go nie uszkodzić ?


        Dziękuję za wszystkie dotychczasowe informacje, postaram się opisać własne doświadczenia z używania OP i jego korelacji z W
  • Dzień dobry. Przeczytałem uważnie kilkanaście wątków. Szukam oczyszczacza do open space, w który wchodzi: salon, jadalnia i kuchnia, razem - 65 m2. Dom parterowy, zainstalowana wentylacja mechaniczna. Niestety okolica jest mocno zanieczyszczona i przy włączonej WM niejednokrotnie czuć zapach z zewnątrz. I tu pojawia się pytanie, czy przy włączonej rekuperacji, jest możliwe / zasadne stosowanie oczyszczacza ? Z opcji, które mnie zainteresowały to Toshiba CAF-X116XPL lub nieco mniejszy model CAF-X83ZPL lub Electrolux Pure A9 PA91-404GY. Proszę o propozycję z państwa strony.
    • Przy rekuperacji warto wziąć pod uwagę punkty wlotowe i wylotowe. Najsensowniej postawić oczyszczacz przy wlocie, by domownicy korzystali z czystego powietrza w największym zakresie.


      W przypadku oczyszczaczy marki Toshiba problemem jest tryb auto i dość mała liczba prędkości. Śmiało można użyć modelu CAF-X116XPL, ale najlepiej będzie go ustawić na jednej z trzech prędkości na stałe - czym wyższa tym lepsza.


      Zamiast Electroluxa Pure A9 PA91-404GY sugerowałbym większy model PA91-604/605, bo dysponuje większym CADR'em. Electrolux zdecydowanie lepiej ogarnie pracę automatyczną, więc kiedy nie trzeba będzie cichszy.

      Tańszą alternatywą jest jeszcze Klarta Stor. Ma dobre auto i sporą moc, bo podobną do Electroluxa 604. Będzie głośniejsza na wyższych prędkościach o kilka dB.

      Jeśli punktów wlotowych jest więcej, to można zastanowić się nad dwoma urządzeniami, by lepiej pokryć całą przestrzeń czystym powietrzem,

      I zdecydowanie warto przemyśleć kwestie nawilżania. W przypadku reku często wilgotność przy mroźnych dniach spada nawet do mniej niż 25%.
      • Dziękuję za szybką odpowiedź.




        Wilgotność w całym mieszkaniu utrzymuje się na poziomie 55-60%.


        Zastosowane zostało ogrzewanie podłogowe.




        W salonie (40m2) gdzie docelowo ma stać Oczyszczacz jest właśnie punkt wlotu powietrza. Wyciąg znajduje się w oddalonej o prawie 10m kuchni. Electrolux Pure A9 PA91-404GY ma parametry bardziej zbliżone do łącznej powierzchni , która podlega pod proces oczyszczania. Jest też cichszy, więc teoretycznie można go ustawić także w strefie nocnej mieszkania, gdzie znajdują się dwie sypialnie. Choć w przypadku zauważanie istotnej poprawy o naszej córeczki, która szczególnie w okresie zimowym zmaga się z kaszlem, z pewnością do jej sypialni zastosuję jakieś maleństwo do dwudziestu kliku metrów 2.




        W kwestii reku zastanawiała mnie kwestia ewentualnego "przeciążenia" oczyszczacza, co mogłoby skutkować pracą tego ostatniego na najwyższych obrotach. Choć sama WM raczej pracuje na I biegu, to w momencie włączenie opcji przewietrzania ilość doprowadzanego powietrza z zewnątrz jest zdecydowanie większa.


        Ale to właściwie na tym ma, w moim odczuciu, powinna polegać praca OP. Nie tylko eliminować szkodliwe czynniki, wspierać w oczyszczaniu powietrza z kurzu i pyłu.

        Nie bez znaczenia jest też cena filtrów. W mniejszym modelu to kwota 300 zł, w wyższym 400.


        Proszę jeszcze o informacje, jak można przedłużyć "żywotność" filtrów. Czy można / należy odkurzać, czyścić filtr odkurzaczem, tak by go nie uszkodzić ?


        Dziękuję za wszystkie dotychczasowe informacje, postaram się opisać własne doświadczenia z używania OP i jego korelacji z W
  • Od 2 tygodni próbuję kupić filtry do tego modelu - bez powodzenia. Po co
    komuś oczyszczacz, do którego nie można dokupić filtrów!? Radzę dobrze
    zastanowić się przed zakupem - a ten model jest ostatnio intensywnie reklamowany w TV!! Co do wydajności filtrów z autopsji: komplet filtrów wystarcza na ok.2 miesiące
    ciągłej pracy (przy średnim poziomie PM2,5 oczyszczanego powietrza gdzieś około 20) - trzeba pamiętać, że wydajność filtrów spada z każdym dniem pracy, po tych 2 miesiącach wydajność jest już tak słaba, że używanie
    oczyszczacza z tak wyeksploatowanymi filtrami mija się z celem(np. PM2,5 na wejściu 30, a na wyjściu 15 - czyli skuteczność 50%). Zatem jeśli ktoś chce mieć ciągle włączony oczyszczacz, to na zimę musi szykować 3 komplety filtrów (ok.1200zł). Takie są realia - nijak się to oczywiście ma do tych 2 lat żywotności filtrów, które deklaruje producent. Dobra informacja: filtry dostarczane z pierwszymi urządzeniami śmierdziały miesiącami, nowe dokupowane pozbawione są tej wady (też z autopsji).
    • Dziękuję za opinię. Jak oceniasz zużycie filtrów? 2 miesiące to wydaje się za mało, szczególnie, że piszesz o średnim zapyleniu 20 PMów. Akurat Toshiba CAF-X116PL ma dość duże powierzchniowo filtry HEPA, więc powinny starczyć dłużej. a można je wymienić wtedy, gdy ich kolor będzie zbliżał się do ciemnoszarego. Niekoniecznie wtedy, gdy komunikuje to oczyszczacz.

      Niemniej - filtry wymienne powinny być w stałej sprzedaży. Mamy kontakt do Toshiby - napiszę do nich z pytaniem o dostępność i dam znać w komentarzu. :)
      • Tak - 2 miesiące wydaje się mało, bo filtry rzeczywiście wydają się mieć dużą powierzchnię. U mnie wskaźnik zużycia pokazywał jeszcze 3 kreski, ALE urządzenie dmuchało już bardzo słabo (po wymianie filtrów odżyło) i pokazywało bardzo duże wartości PM2,5 w powietrzu na wyjściu z urządzenia - w efekcie nie radziło sobie już zupełnie z oczyszczaniem.
  • Od 2 tygodni próbuję kupić filtry do tego modelu - bez powodzenia. Po co
    komuś oczyszczacz, do którego nie można dokupić filtrów!? Radzę dobrze
    zastanowić się przed zakupem - a ten model jest ostatnio intensywnie reklamowany w TV!! Co do wydajności filtrów z autopsji: komplet filtrów wystarcza na ok.2 miesiące
    ciągłej pracy (przy średnim poziomie PM2,5 oczyszczanego powietrza gdzieś około 20) - trzeba pamiętać, że wydajność filtrów spada z każdym dniem pracy, po tych 2 miesiącach wydajność jest już tak słaba, że używanie
    oczyszczacza z tak wyeksploatowanymi filtrami mija się z celem(np. PM2,5 na wejściu 30, a na wyjściu 15 - czyli skuteczność 50%). Zatem jeśli ktoś chce mieć ciągle włączony oczyszczacz, to na zimę musi szykować 3 komplety filtrów (ok.1200zł). Takie są realia - nijak się to oczywiście ma do tych 2 lat żywotności filtrów, które deklaruje producent. Dobra informacja: filtry dostarczane z pierwszymi urządzeniami śmierdziały miesiącami, nowe dokupowane pozbawione są tej wady (też z autopsji).
    • Dziękuję za opinię. Jak oceniasz zużycie filtrów? 2 miesiące to wydaje się za mało, szczególnie, że piszesz o średnim zapyleniu 20 PMów. Akurat Toshiba CAF-X116PL ma dość duże powierzchniowo filtry HEPA, więc powinny starczyć dłużej. a można je wymienić wtedy, gdy ich kolor będzie zbliżał się do ciemnoszarego. Niekoniecznie wtedy, gdy komunikuje to oczyszczacz.

      Niemniej - filtry wymienne powinny być w stałej sprzedaży. Mamy kontakt do Toshiby - napiszę do nich z pytaniem o dostępność i dam znać w komentarzu. :)
      • Tak - 2 miesiące wydaje się mało, bo filtry rzeczywiście wydają się mieć dużą powierzchnię. U mnie wskaźnik zużycia pokazywał jeszcze 3 kreski, ALE urządzenie dmuchało już bardzo słabo (po wymianie filtrów odżyło) i pokazywało bardzo duże wartości PM2,5 w powietrzu na wyjściu z urządzenia - w efekcie nie radziło sobie już zupełnie z oczyszczaniem.
  • I jeszcze ogólna uwaga na temat doboru urządzenia pod względem wydajności do danego pomieszczenia: jeśli masz pokój 30m2, dopłać i kup oczyszczacz dedykowany do powierzchni 60m2. Dlaczego? Ano dlatego, że jak kupisz większy, będzie on rzadziej pracował na wysokich obrotach, więc będziesz mieć mniej hałasu wokół siebie. To szczególnie ważne w sypialniach - zapomnijcie, że małe urządzenie w trybie sleep da sobie radę, jeśli za oknem będzie naprawdę duży smog. Warto dopłacić do wydajniejszej maszyny, koszty eksploatacji będą zaś porównywalne. Ja popełniłem ten błąd i po roku szybciutko zmieniałem oczyszczacz w sypialni na dwa razy wydajniejszy - i dopiero teraz jestem zadowolony.
  • I jeszcze ogólna uwaga na temat doboru urządzenia pod względem wydajności do danego pomieszczenia: jeśli masz pokój 30m2, dopłać i kup oczyszczacz dedykowany do powierzchni 60m2. Dlaczego? Ano dlatego, że jak kupisz większy, będzie on rzadziej pracował na wysokich obrotach, więc będziesz mieć mniej hałasu wokół siebie. To szczególnie ważne w sypialniach - zapomnijcie, że małe urządzenie w trybie sleep da sobie radę, jeśli za oknem będzie naprawdę duży smog. Warto dopłacić do wydajniejszej maszyny, koszty eksploatacji będą zaś porównywalne. Ja popełniłem ten błąd i po roku szybciutko zmieniałem oczyszczacz w sypialni na dwa razy wydajniejszy - i dopiero teraz jestem zadowolony.
    • Skierowałam zapytanie do dystrybutora Toshiby, niestety nie otrzymałam odpowiedzi.
      Sprawdziłam też dostępność filtrów do Toshiba CAF-X116XP i są pojedyncze sztuki w sklepach --> https://www.toshiba-lifestyle.com/pl/oczyszczacze-powietrza/filtry/

      Tymczasem - czekam na odpowiedź, jeśli ją otrzymam, wrzucę w komentarzu.
      • Te pojedyncze sztuki dostępne tylko w sklepach stacjonarnych - nie można kupić online. Nie pojadę z południa Polski do Bydgoszczy po filtr do oczyszczacza ;-) I proszę zwrócić uwagę na cenę: 349 zł (w promocji!!) za 1 SZTUKĘ, a nie za komplet. Toshiba milczy. Na moje zapytanie też nie odpowiedzieli.
    • Skierowałam zapytanie do dystrybutora Toshiby, niestety nie otrzymałam odpowiedzi.
      Sprawdziłam też dostępność filtrów do Toshiba CAF-X116XP i są pojedyncze sztuki w sklepach --> https://www.toshiba-lifestyle.com/pl/oczyszczacze-powietrza/filtry/

      Tymczasem - czekam na odpowiedź, jeśli ją otrzymam, wrzucę w komentarzu.
      • Te pojedyncze sztuki dostępne tylko w sklepach stacjonarnych - nie można kupić online. Nie pojadę z południa Polski do Bydgoszczy po filtr do oczyszczacza ;-) I proszę zwrócić uwagę na cenę: 349 zł (w promocji!!) za 1 SZTUKĘ, a nie za komplet. Toshiba milczy. Na moje zapytanie też nie odpowiedzieli.
  • Grzegorz Drabek

    4 lutego 2022 at 10:15

    Witam, informacja dla wściekłych posiadaczy: filtry wreszcie można kupić tu i ówdzie na rynku. Cena 380 pln. Po 2 miesiącach wreszcie się udało. Kompromitacja marki Toshiba, a może tylko polskiego przedstawicielstwa, które nawet nie raczy odpowiadać na zapytania.
  • Bartłomiej Banaszak

    15 lutego 2022 at 18:39

    Dobry wieczór,

    rowniez dolaczam sie do glosow, ze informacje zalaczane do produktu sa d r a m a t y c z n i e niewystarczajace i to zadziwiajace jak na poniekad powazana firme Toshiba.

    Mam pytanie: czy czujniki PM 2.5 maja jakas folie zabezpieczajaca, ktora trzeba zdjac przed pierwszym uzyciem?

    Po miesiacu uzytkowania czujnik PM 2.5 nigdy nie pokazal wartosci wyzszej niz 6, a po chwili pracy spada ona do 3.
    Wydaje mi sie to podejrzane w Warszawie w samym srodku zimy.

    Czy ktos spotkal sie z takim zjawiskiem?

    Pozdrawiam
    Bartek
    • Daniel Piotrowski

      22 grudnia 2022 at 03:31

      Potwierdzam. Czujnik zanieczyszczenia jest bezużyteczny i po prostu kłamie - otworzyłem balkon przy krakowskim smogu i czujnik ani drgnął, mój drugi oczyszczacz (Samsung) wskazywał a w tym czasie stężenie PM 2.5 >100. Jestem ciekaw, czy testujący mieli jakiś egzemplarz, w którym akurat się zdażyło, że czujnik działał, bo znalazłem w Internecie sporo podobnych komentarzy do mojego i przedmówcy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Recenzje oczyszczaczy powietrza

5 czerwca 2024 · 5 minut czytania

Recenzja Electrolux Pure 500. Stylowy oczyszczacz w wersji mini. Dobry do małego pokoju?

Oczyszczacz powietrza Electrolux Pure 500 z cylindrycznym, zintegrowanym filtrem powietrza i wydajnością 215 m³/h to propozycja do mniejszych pomieszczeń. Urządzenie można pochwalić za Wi-Fi oraz cichą pracę. Relacja ceny do parametrów mogłaby być jednak korzystniejsza.

3 czerwca 2024 · 4 minuty czytania

Oczyszczacz powietrza IKEA UPPATVIND / DAJLIEN – Oczyszczacz na biurko czy zabawka? Warto kupić?

Niewielki rozmiar, niewielka cena i niewielka wydajność - kompaktowe oczyszczacze biurkowe IKEA to propozycja dla osób, które szukają przede wszystkim taniego sposobu na nieco czystsze powietrze w swoim najbliższym otoczeniu. Propozycje IKEI są jednak pozbawione wielu ważnych elementów.

12 marca 2024 · 9 minut czytania

Recenzja Sharp UA-KIN52E-W i UA-KIN52E-H. Oczyszczacz 2w1, od teraz z Wi-Fi

Sharp UA-KIN52 – najważniejsze cechy Wi-Fi zagościło w kolejnym modelu oczyszczaczy powietrza Sharp. I choć wciąż, stanowią one dość mały …

29 lutego 2024 · 8 minut czytania

Recenzja Sharp UA-KIN42E-W i UA-KIN42E-H. Popularny oczyszczacz 2w1 z nową funkcją Wi-Fi.

Sharp UA-KIN42 nie różni się zbytnio od swojego poprzednika. Tak naprawdę jedyną istotną modernizacją względem wersji UA-KIN40 jest pojawienie się modułu WiFi. Sterowanie mobilne to wygoda, która została przez producenta wyceniona na kilkaset złotych. Czy warto?

16 lutego 2024 · 8 minut czytania

Xiaomi Smart Air Purifier Elite. Wydajny, ale dość drogi. Godny następca Pro H?

Xiaomi Smart Air Purifier Elite – najważniejsze cechy Najnowszy i największy oczyszczacz powietrza Xiaomi – model Air Purifier Elite to …